فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 20
فهرست مطالب
● تأثیر شبکههای حمل و نقل بر محیطزیست 4
● تأثیرات بخش حمل و نقل جادهای بر محیطزیست 8
● تأثیر بر محیط طبیعی 9
● تأثیر بر محیطهای مصنوعی 10
● تأثیر بر سلامت و رفاه عمومی 11
● سیستم حمل و نقل جادهای ورودیها و خروجیها 17
● نتیجهگیری 18
منابع 20
تأثیر شبکههای حمل و نقل بر محیطزیست
در این مقاله، در مورد مسائل وابسته به جاده، بحث و بررسی شده و نیز سیاستهای برنامهریزی مناسبسازی حمل و نقل با محیطزیست که بیشترین دورنمای کاهش مصرف انرژی را ارائه میکند، مورد ارزیابی و نتیجهگیری قرار گرفته است.
از مسائل وابسته به جاده که به طبیعت آسیب میرساند میتوان ساخت جاده و نگهداری آن را در مصرف منابع طبیعی نام برد، در حالی که تغییر منظر طبیعت از بین بردن زهکشهای طبیعی، محیط وحش و سیستمهای اکولوژیکی نیز از عواقب مربوط به ساخت جاده است.
در عین حال، طراحی، ساخت و نگهداری نامناسب و بد، باعث افزایش سطح تصادفات بهخصوص در کشورهای در حال توسعه شده است. امروزه در کشورهای پیشرفته، حفظ محیطزیست، بخشی عمده از برنامهریزی برای ساخت و نگهداری جادهها را تشکیل میدهد. در این کشورها سعی بر آن است تا از اثرات منفی حمل و نقل جادهای بر منظر محیط، سروصدا، کیفیت هوا و محیط زندگی وحش پیشگیری کنند، بنابراین کاربران و استفادهکنندگان از حمل و نقل در نتایج محیطی آن شریک هستند در حالی که لازمه حمل و نقل کارا و کمککننده، توسعه کشور است و در عین حال محیطی عاری از هرگونه آلودگی مورد نظر است.
تأثیر مناسبسازی حمل و نقل جادهای بر محیطزیست در راستای راهبرد توسعه پایدار تاکنون مورد توجه کمتری قرار گرفته است. اگرچه این بخشی از بخشهای عمده و تأثیرگذار بر محیطزیست بوده و در بسیاری از موارد، موجب عدم تعادل اکولوژیکی میشود. توسعه زیربناهای حمل و نقل جادهای علاوهبر زمین، منابع طبیعی و انرژی بسیاری را مصرف میکند.
تأثیرات عمده اکولوژیکی ساختهای حمل و نقل عبارتند از:
▪ از دست رفتن زمینهای کشاورزی و اختلالات بیولوژیکی
▪ تغییر در آبهای سطحی و زهکشها
▪ فرسایش خاک و رسوبگذاری
▪ آلودگی آب، تغییرات در منظر و اکوسیستم
شکی نیست که برای اجرای سیاستهای توسعه، گسترش حمل و نقل، ضروری است، اما حفظ محیطزیست نیز باید در دستور کار قرار گیرد. ایجاد و توسعه حمل و نقل جادهای، مسائل بسیاری را در رابطه با محیطزیست به وجود میآورد. این مسائل به چهار دسته تقسیم میشوند:
۱) مسائل وابسته به وسیله نقلیه
۲) مسائل وابسته به جاده
۳) مسائل وابسته به استفادهکنندگان
۴) مسائل وابسته به سیاستها و خطمشیها
● تأثیر شبکههای حمل و نقل بر محیطزیست
حمل و نقل، کلید توسعه است. حمل و نقل را میتوان موضوع تأمین حرکت انسان و کالا بهطور مطلوب و اقتصادی تعریف کرد. واضح است که در این مطلوبیت، ایمنی، راحتی، سرعت، نظم و گستردگی مستقر است. در این رابطه، توجه به همسویی برنامههای توسعه حمل و نقل با دیگر بخشها از جمله محیطزیست، ضروری است. در ایران، حمل و نقل جادهای، بیشترین سهم را در جابهجایی بار و مسافر برعهده دارد. یعنی حدود ۹۰ درصد از حمل بار و مسافر، توسط حمل و نقل جادهای انجام میشود.
با توجه به درصد مذکور، راه و زیرساختهای وابسته به آن از اهمیتی ویژه برخوردار است. در حمل و نقل با هر شیوهای، دو بخش عمده و وابسته به یکدیگر وجود دارند:
۱) زیرساختهای حمل و نقل
۲) وسایل حمل و نقل