لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 11
بررسی مواردی که اجازه شوهر برای زن ضروری است
به هیچ وجه اینگونه نیست که زن برای آب خوردن هم باید از شوهر خود اجازه بگیرد. زن در تمام امور مربوط به خود آزاد است، مگر در مواردی که با حقوق مرد در تزاحم یا تعارض است که اسلام این موارد را منوط به اجازه شوهر ساخته است. موارد اطاعت و اجازه موارد خاصی است که بدان اشاره خواهیم کرد.اهم موارد اطاعت از شوهر براى زن در موارد زیر است:1- اگر مانع شرعى مانند عادت ماهانه و روزهدارى ندارد و شوهر درخواست هم خوابگى کرد واجب است اطاعت کند.2- اگر او را از رفتن به مکانى منع کرد واجب است اطاعت نماید.در موارد مستحبات اگر حقوق شوهر با هر عمل مستحبى تزاحم پیدا کند بایستىآن عمل ترک و حقوق شوهر رعایت گردد البته در مورد حقوق زن نیز مساله به همین صورت است یعنى اگر حقوق زن با هر عمل مستحبى شوهر تزاحم پیدا کند بایستىآن عمل ترک و حقوق زن رعایت گردد.3- اگر زن بخواهد به سفر واجب مانند حج برود اجازه یا منع شوهر اثری ندارد و در صورت جمع بودن همه شرایط استطاعت زن باید حج را انجام دهد و در این صورت اجازه شوهر شرط نیست. همین طور برای یاد گرفتن واجبات دینی یا معالجه در صورتی که امکان آن در منزل فراهم نباشد زن می تواند بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود. همچنین برای فرار از خطر جانی و مانند آن.با توجه به آن که هر اجتماعی هر چند کوچک , باید دارای مدیر و مسؤولی باشد, خانواده نیز - که سنگ زیرین اجتماع و هسته اولیه آن است - از این قاعده مستثنی نیست و در نظام خانوادگی اسلام , مسؤولیت اداره و تأمین نیازمندی های خانواده , بر دوش مرد نهاده شده است ; لیکن این به معنای حاکمیت او بر زن نیست ; بلکه نوعی مسؤولیت است.در موارد زیر خارج شدن زن از منزل نیاز به اجازه شوهر ندارد:الف ) خارج شدن برای یاد گرفتن معارف و واجبات و محرمات دینی در صورتی که در منزل امکان یاد گرفتن نباشد. ب ) خارج شدن برای معالجه بیماری در صورتی که امکان معالجه در منزل نباشد. ج ) برای فرار از خطر جانی , مالی , آبرویی . د ) برای انجام واجبات عینی که موقوف بر خارج شدن است مثل حج واجب یا نجات جان انسانی .ه ) چنانچه ماندن در منزل باعث عسر و حرج غیرقابل تحمل باشد. و ) اگر در ضمن عقد ازدواج با شوهر شرط کرده باشد که برای کار و امثال آن از خانه خارج شود و شوهر هم شرط را پذیرفته باشد. ز ) مجبور باشد برای تأمین مخارج و معاش از منزل خارج شود در صورتی که شوهر قدرت بر تأمین مخارج ندارد و یا اگر قدرت دارد مخارج زن را ندهد.ولی باید توجه داشت که موارد مذکور به عنوان قانون در شریعت بیان شده اند و در جایی که تفاهم و هم دلی و صمیمیت باشد در نظام خانواده نوبت به قانون نمی رسد. اصولا چنین قانون هایی در زندگی زناشویی هنگام اختلاف ها بیان می شود تا هر یک از زن و مردی که با یکدیگر ناسازگاری دارند ملزم به رعایت آن گردند و اختلاف شدت پیدا نکند. در غیر این صورت زن و شوهر یک روح در دو بدن هستند و از هر لحاظ غم خوار و دلسوز یکدیگرند و چه خوب گفته اند که زن و شوهر شریک زندگی هم هستند و دو مونس و شریک غمخوار بیشتر به ایثار و راضی نگهداشتن یکدیگر می اندیشند نه به حد و مرزهای قانونی و وظیفه های خشک.این نکته را هم اضافه کنیم که خانم ها در محیط خانه مسئولیت خانه داری -شیردادن و...را ندارند و حتی می توانند در مقابل این کارها از شوهر پول دریافت کنند . اما همانگونه که بیان شد در محیط خانه که صفا وصمیمیت حاکم باشد زن وشوهر با رضا ورغبت حاضر به هرگونه ایثار وفداکاری نسبت به یکدیگر هستند .این موضوعی است که در عرف افراد متشرع مشخص است ,در خانه پدری شما چه روالی حاکم بود ؟آیا برای هر کاری مادر شما از شوهرش اجازه می گرفت یا فقط جاهائی که ممکن بود رفتن او مشکلی برای زندگی ایجاد کندهماهنگی می کرد؟موارد مشخص است ,همان چیزی که در جامعه متدین رسم است وقرنها پدران ما از آن تبعیت کرده اند,ملاک عمل است.دانشجوی محترم به نظر می رسد اگر بتوانید با مطالعه و عمل به نکاتی که راهبردی که ضمیمه نامه می شود، فضای عاطفی خانواده تازه تشکیل شده خودتان را پر رنگ تر کنید، بسیاری از مشکلات و احتمالا جار و جنجالها، مشکلات عاطفی و مشاجرات شما با همسرتان کاهش پیدا می کند.
همسرم اجازه نمی دهد به تنهایی برای زیارت حرم امام رضا(ع) مشرف شوم و خود نیز مرا نمی برد، آیا می توان...
در انجام واجبات (مثل نماز و روزه) و ترک محرمات اجازهى شوهر شرط نیست. بلى براى بیرون رفتن از منزل باید از شوهراجازه بگیرد و اگر از رفتن به محلى مانند حرم ائمه(علیهم السلام) و یا سفر عمره مستحب؛ او را منع کند نباید برود ولی چنانچه حج واجب بر عهده زن باشد شوهر نمی تواند مانع شود و اجازه اش لازم نیست.<...
آیا حضور در مراسم مذهبى (مثل نماز جمعه و راهپیمایى ) نیاز به اجازه شوهر دارد؟
همه مراجع (به جز تبریزى و مکارم ): آرى، باید با اجازه شوهر باشد. 1
آیات عظام تبریزى و مکارم: بنابر احتیاط واجب، باید با اجازه شوهر باشد. V}مکارم...