حریم فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

حریم فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

مقاله درباره: بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 24

 

بسماللهالرحمنالرحیم

چکیده

امروزهپاسخگوییبهنیازهایکارکنانبهعنوانمشتریانداخلیوبیمارانبهعنوانمشتریانخارجیبیمارستانازمهمترینچالشهایبخشبهداشتودرمانمحسوبمیشود. بهمنظورمواجههباچالشهاییادشدهوارتقاءبهرهوریواثربخشیبیمارستانبهعنوانمهمترینموسسهارائهدهندهخدماتبهداشتیودرمانیانجاممطالعاتیدرزمینهبهکارگیریفنونجدیدمدیریتیبیشازپیشاحساسمیگردد.

هدفکلیپژوهشحاضر،بررسیتاثیرمدیریتمشارکتی( نظامپیشنهادها)درمیزاناثربخشیبیمارستانآیتا... کاشانیکرماندرنیمهنخستیال 1381 میباشد. درجهتنیلبهاینهدف،دوهدفویژهتعیینشدکهطیپژوهشحاضرتحققیافتند. درهمینراستادوسوالپژوهشیمطرحوبهآنهاپاسخدادهشد. نوعپژوهشتوصیفی- موردی،مداخلهای،نمایشیوکاربردیاست. جامعهپژوهشراکلیهکارکنانرسمی،قراردادیوشرکتیبیمارستانآیتا... کاشانیکه 539 نفرمیباشندتشکیلدادهاند. برایجمعآوریپیشنهادهاازفرمارائهپیشنهاداستفادهشد. پیشنهادهایجمعآوریشدهسپسدرکمیتهنظامپیشنهادها (کمیتهاجرایی) مطرحوموردبررسیوارزیابیقرارگرفتهاندودرصورتتصویباعضایکمیتهاجرایی،پذیرفتهشدهوجهتاجرابهواحدهایمربوطهارسالگشتهاند. ضمنا" بهپیشنهادهایبرگزیدهبراساسا¨متیاریکهکسبکردهاندوطبقفرمطبقهبندیپاداشها،پاداشهاینقدیوغیرنقدیتعلقگرفتهاست.

ازبینکلیهکارکنانبیمارستان 99نفر(69/16%) دراینطرحشرکتنمودهاندکه 77% آنانزنبودهاند. بهطوریکهنسبتمشارکتزنانبهمرداندراینطرح 5/3 بودهاست. طیاینپژوهش 201 پیشنهاددریافتشدهرکارمندبیمارستان 34/0 پیشنهادوهرپیشمهاددهندهنیزبهطورمتوسط 03/2 پیشنهادارائهنمودهاستوبیشترینتعدادپیشنهادارائهشدهتوسطیکنفر 29 پیشنهادبودهاست.

همچنینبهمنظورارزیابیمیزانرضایتمندیکارکنانوبیماراندرشروعوپایانمطالعهبهترتیبازپرسشنامهاستانداردرضایتازکاروپرسشنامهاستانداردمیزانرضایتبیمارانازنحوهاراوهخدماتبیمارستانیاستفادهشد.

نتایجپژوهشعبارتنداز:

¨میانگینرضایتمندیکارکنانازنمره 41/2(از 4 نمره) درشروعمطالعهبهنمره 68/3 درپایانمطالعهبهبودیافت. بهعبارتدیگرمیزانرضایتمندیکارکنان 32% درپایانمطالعهافزایشیافت.

¨میزانرضایتمندیبیمارانازنحوهارائهخدماتبیمارستانیازدرجهخوبدرشروعمطالعهبهدرجهبسیارخوبومطلوبدرپایانمطالعهبهبودیافت. بهبیباندیگرمیانگیننمرهرضایتمندیبیمارانازنمره 09/4( از 5 نمره) درشروعمطالعهبهنمره 66/4 درپایانمطالعهترقییافت.

بهطورکلیبراساسیافتههایپژوهشحاضرمیتواننتیجهگیریکردبهکارگیریمدیریتمشارکتی( نظامپیشنهادها) میتواندموجببهبوداثربخشیبیمارستانهاشود.

مقدمه :

امروزهپاسخگوییبهنیازهایکارکنانمراکز بهداشت و پرستاران ازمهمترینچالشهایبخشبهداشتودرمانمحسوبمیشود. بهمنظورمواجههباچالشهاییادشدهوارتقاءبهرهوریواثربخشیمراز بهداشت بهعنوانمهمترینموسسهارائهدهندهخدماتبهداشتیودرمانیانجاممطالعاتیدرزمینهبهکارگیریفنونجدیدمدیریتیبیشازپیشاحساسمیگردد.

دیریتمشارکتییکیازروشهایکامیابادارهکردنکارگروهیاستکهدرپنجاهسالگذشتهنخستدرقلمروسازمانهایصنعتیوبازرگانیوسپسدردیگرموسساتفرهنگیواجتماعیبهکارگرفتهشدهاست. نظاممشارکتعبارتستازنگرشجامعبرایجلبمشارکتفردیوگروهیکارکنانوتقویتروحیهمشارکتدرآنهادرجهترفعمشکلاتوبهبودمستمردرموردتمامابعادسازمانومحیطوکارکناندراینصورتمدیریتمشارکتیارتباطدائممتقابلونزدیکبینمدیریتارشدوکارکناناست. روشکار: دراینمطالعهدربینمدیرانازهیچروشنمونهگیریاستفادهنگردیدهاستودربینتمامیکارکنان (40نفر)پرسشنامهتوزیعگردیدوبرایانتخابپرسنلازهرواحد

40نفربهروشنمونهگیریتصادفیطبقهایباحجممساویانتخابگردیدکهدرکلحجمنمونهشامل 210 نفرمیباشد.ابزاربررسی،دونوعپرسشنامهمیباشدکههردوپرسشنامهدربرگیرندهاطلاعاتدموگرافیکجامعهپژوهشبودهودرمورددیدگاهمدیرانوپرسنلواحدهانسبتبهعواملتسهیلکنندهومحدودکنندهدراجرایمدیریتمشارکتیدرواحدهایدانشگاهمیباشد

بیان مسئله

اینپژوهشمشخصشدکهاغلبکارکنان مرکز بهداشتازبینمردان و زنان کارمندانتخابمیشوند( 70 درصد)کهبیشترینفراوانیسنیدربینکارکنانمربوطبهسنسنبین 31 تا 40 بامقدار 57 درصدمی56/باشد.بیشترینفراوانیدربینمدیرانازنظرتحصیلاتمربوطبهمقطعکارشناسیارشدوبالاتر( 5درصد)ودربینپرسنلمربوطبهمقطعکارشناسیبافراوانی 51 درصداست.از 180 پرسشنامهیتکمیلشدهتوسطپرسنلبیشترینآگاهیپرسنلدرزمینهیاجرایمدیریتمشارکتیمربوطبهآگاهی40بالاترینمیزانآگاهیمدیران / پرسنلازنقشووظایفخوددرنظاممشارکتبامیانگینامتیاز 83بودهاست.ازجمله /75دراینزمینهمربوطبهاگاهیازمفاهیموفلسفهیاهدافنظاممشارکت ( 67عواملتسهلکنندهازدیدمدیرانمیتوانبهمنتفعشدنکارکنانومدیرانازمزایایاجراینظاممشارکت،آگاهیازمفاهیموفلسفهاهدافمشارکتو ... نامبردکهاینعواملازدیدپرسنلشاملتمایلبهاجراینظاممشارکتدرواحدخود،وجوداختیاراتکافیبهمدیرواحدبرایاجراینظاممشارکتو... میباشد.ازجملهعواملمحدودکنندهازدیدپرسنلشاملموانعقانونیونبودضوابطانعطافپذیردراجراینظاممشارکت،وجوداختلاففاحشبینحقوقکارمندانومدیرانو،توزیعنابرابرقدرتواختیاردرسازمانو ... نامبرد.همچنینازجولهعواملمحدودکنندهازدیدپرسنلمیتوانبهاستفادهازروشهاینامطلوبوغیراستاندارددراجراینظاممشارکت



خرید و دانلود مقاله درباره: بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.