لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 118 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه:
خصوصی سازی یعنی کنار رفتن دولت از بسیاری قلمرو های صنعتی تولیدی خدماتی و پر کردن این جا ی خالی توسط بخش خصوصی است . به عبارت دیگر در خصوصی سازی دولت از کارهای اجرایی جدا شده و بیشتر به سیاست گذاری می پردازد و برای ابقا موسسات زیان ده به هزینه بیشتری نیاز خواهد داشت .
خصوصی سازی بخش های مهم اقتصادی و زیر بنایی از جمله سیاست هایی است که امروزه در بیشتر کشورهای جهان در حال انجام است و تجربه های مختلفی در این زمینه وجود دارد.
امروزه در اقتصاد بین المللی خصوصی سازی به صورت وسیعتر و به منظور تحت پوشش قرار دادن سیاستهای مختلفی که اهداف مشترکی را منجمله کاهش نفوذ دولتها به اقتصاد ملی و کم رنگ نمودن حاکمیت آنان و تحکیم و قوی تر نمودن نقش اقتصاد بازار را به دنبال دارد استفاده می گردد و آن را به عنوان راه حل و معیاری می- شناسند که اهداف آزادی مالکیت راندمان کار و افزایش بهره وری را تامین می -نمایند .
در حال حا ضر مفهومBOTیا ساخت – بهره برداری – واگذاری عنوان یکی از روشهای پذیرفته شده جهت مشارکت بخش خصوصی در توسعه پروژه های زیربنایی در سطح جهانی شناخته شده است . دولتهای مختلف نیزBOT را به عنوان یک روش مناسب برای سرمایه گذاری و ساخت سریع پروژه های زیر بنایی که به شدت مورد نیاز جامعه می باشد در نظر می گیرند.
نیاز روز افزون کشور به زیر ساختهای اساسی جهت توسعه موجب شده است که دولت عملاٌ قادر به تامین مالی تمامی پروژه های زیر بنایی از جمله پروژه های تولید انرژی صنعت برق نباشند.
با توجه به افزایش شدید تقاضا برای انرژی الکتریکی و نداشتن سرمایه کافی جهت توسعه پروژه های نیرو گاهی استفاده از سرمایه های خصوصی داخلی و خارجی جهت تامین مالی این گونه پروژه ها اجتناب ناپذیر خواهد بود
در حال حاضر این روش بعنوان یکی از روشها ی پذیرفته شده جهت مشارکت بخش
خصوصی در توسعه پروژه های نیرو گاهی در سطح جهان شناخته شده است .
طی دو دهه گذشته شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه دروازه های صنعت برق خود را به روی بخش خصوصی گشوده اند .
موج جدید خصوصی سازی که برای ارتقای مشارکت بخش خصوصی طراحی شده از سه دلیل عمده نشات می گیرد .
نیاز به توسعه ظرفیت یا تقویت پایدار شبکه یا هر دو به صورت همزمان در کشورهای در حال توسعه
محدودیت های بودجه دولت برای سرمایه گذاری در این صنعت
نتایج مثبتی که از تجربیات اولیه مشارکت بخش خصوصی در کشورهای مختلف در این زمینه حاصل شده است .
این پروژه ها در قالب قرادادهای مدیریت همراه با سرمایه گذاری یا بدون تعهدات سرمایه گذاری خرید دارایی ها وتاسیسات دولتی و ایجاد تاسیسات جدید تولید برق نظیر قرادادهای ساخت – مالکیت- بهره برداری BOT و ساخت – بهره برداری – واگذاریBOT یا ترکیبات مشابه انجام شده است یکی از ویژگیهای اصل مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق تمرکز سرمایه گذاری وپروژه ها در تولید برق در مقایسه با بخش های انتقال ، توزیع است .