لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : .ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 16 اسلاید
قسمتی از متن .ppt :
روشهای نگهداری و پشتیبانی کمپرسورهای جایگاههای CNG
ارائه دهنده :
شهریار اعوانی
شرکت فنی و مهندسی هصا
هدیش صنعت ایرانیان (سهامی خاص)
از جمله شاخصهای موجود جهت نظارت بر عملکرد کمپرسورهای CNG، میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
مصرف انرژی
کیفیت محصولات تولیدی
حجم تولید
تعداد توقف های برنامه ریزی نشده
وقوع حوادث
هزینه های عملکردی
شاخص های زیست محیطی
واحد کمپرسورخانه قلب تپنده یک ایستگاه CNG است، از این رو پایش و نظارت بر عملکرد صحیح و منظم آن موجب افزایش راندمان تولید، کاهش چشمگیر هزینههای تعمیر و ارتقاء عرضه خدمات مناسب به مصرفکنندگان خواهد شد، آنچه به عنوان دستاورد این مقاله مطرح است، ارائه روشهای تعمیر و نگهداری کمپرسورهای جایگاهCNG خصوصا" استفاده از روشهای نگهداری (PdM) ومانیتورینگ وضعیت خبره برای آنها است.
نمای شماتیک تجهیزات ایستگاه CNG
کمپرسورهای ایستگاههای CNG
در صنعت، افزایش فشار گازها به دو طریق انجام میپذیرد. یکی روش کاهش حجم و دیگری روش ازدیاد انرژی جنبشی و سپس تبدیل آن به فشار از طریق دیفیوزراست. کمپرسورهای نوع اول را جابجایی مثبت و کمپرسورهای نوع دوم را دینامیکی مینامند. در مجموع انواع کمپرسور را به شرح زیر میتوان طبقهبندی نمود.
1- انواع جابجایی مثبت، با دستهبندیهای زیر :
1-1 رفت و برگشتی : شامل؛ پیستونی، تیغهای، نوسانی.
1-2 دوار : شامل ؛ پیچی ، پرهای، پیستونی دوار.
1-3 اسکرول.
2- انواع دینامیکی، با دستهبندیهای زیر :
2-1 سانتریفوژ (یا جریان شعاعی).
2-2 محوری.
2-3 ترکیبی از شعاعی و محوری.
به آن دسته از ماشینآلاتی که گازها را متراکم میکنند کمپرسور گفته میشود.
مزایای عمده کمپرسورهای رفت و برگشتی نسبت به سایر کمپرسورها را میتوان بصورت زیر بیان نمود:
امکان ساخت آن بصورت تک مرحله ای ویا چند مرحلهای دریک پوستة واحد وجود دارد.
توانایی ساخت یکپارچه آن با یک موتور احتراق داخلی (بنزینی یا دیزل) دریک پوستة واحد، که به مدل یکپارچه Integral معروف است، وجود دارد. در این طرح یک یا چند سیلندر از مجموعه به کمپرسور و یک یا چند سیلندر به موتور اختصاص مییابد.
در این کمپرسورها قابلیت کنترل ظرفیت بسیار خوب بوده و بازده بالایی دارند.
جهت مواردی که به حد بالا و دبی نسبتاً کمی نیاز می باشد مناسب هستند.
اکثر تعمیرکاران و تکنسینهای تأسیسات با ساختمان، نحوه کار و تعمیرات این نوع کمپرسورها آشنایی دارند.
از آنجا که سرعت دورانی این نوع کمپرسورها اغلب بین 500 تا2000 دور در دقیقه است، برای به دوران درآوردن آنها می توان از موتورهای الکتریکی مستقیما استفاده کرد.
از جمله معایب کمپرسورهای رفت و برگشتی نسبت به سایر کمپرسورها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
حجم و هزینه تعمیرات این کمپرسورها بواسطه تعداد زیاد قطعات متحرک مکانیکی، نسبتاً بالاست.
سطح نوسانات و ارتعاشات در این کمپرسورها بالاست.