لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : .ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 12 اسلاید
قسمتی از متن .ppt :
فصل هفتم : انسان آزاد و انتخابگر
انسان انگونه که می اندیشد ، حقیقتا دارای اراده ای آزاد است و خود تصمیم می گیرد که چه کند و در تنیجه باید پاسخگوی کارهی خود باشد.
یکی از تفاوت های اصلی انسان با سایر موجودات این است که باید با اراده و اختیار خود به سوی سعادت و کمال نهایی اش حرکت کند .
میزان آزادی اراده و اختیار انسان در کارهای روزانه و نقش او در سرنوشت خویش از جمله مسائلی است که همواره مورد بحث انسان شناسان بوده است .
جبر و اختیار در بحث های کلامی نیز مورد توجه است : چنان که از یک سو با خداشناسی و رابطه خدا با انسان ارتباط دارد و از دیگر سوی با تکلیف و ثواب و عقاب .
نظریه جبر :
عده ای از اندیشمندان به این مسئله که آیا انسان واقعا دارای اراده و اختیار است و خود کارهایش را انتخاب می کند ، پاسخ منفی داده اند . اینان می گویند انسان همواره تحت سیطره عوامل مختلف است .
جبرگرایان مادی بر عوامل جبری مادی تاکید می ورزند .
الف ) جبر مادی :جبر اجتماعی یا زیستی و مانند آن بدین معنا نیست که همه جامعه شناسان یا زیست شناسان جبرگرا هستند . مهمترین انواع جبر مادی از این قرارند :
1 . جبر اجتماعی : جامعه شناسان معمولا به بعد اجتماعی انسان توجهی میژه دارند و انسان را موجودی اجتماعی تعریف می کنند .
دورکهیم ، مارکس و هگل نقش اساسی را در شکل گیری شخصیت انسان ، به جامعه داده ع و اراده و تصمیم انسان را تابع شرایط اجتماعی معرفی می کنند .
2 . جبر زیستی یا فیزیولوژیک : تعریف انسان به یک ارگانیسم یا مجموعه ای از اعضا و اندام پیچیده و منظم ، نتیجه توسعه علوم پزشکی و روانشناسی تجربی است .
بر اساس چنین تفسیری از انسان ، تمامی کارها و اوصاف روانی او مانند لذت و درد ، تصمیم و انتخاب ، محصول تغییرات الکتروشیمیایی در مغز و سلسله اعصاب است .
گرچه جامعه از جهات مختلف بر فرد تاثیرگذار است اما پذیرش چنین امری به معنای نفی اراده و اختیار انسان نیست . در واقع شرایطمختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی ، زمینه اتخاذ تصمیم های ویژه ای را فراهم می آورد ولی تحقق چنین امری بدین معنا نیست که آدمی مجبور است .
مهمترین اشکال جبر زیستی یا فیزیولوژیک نیز این است که جنبه مابعدالطبیعی انسان ، یعنی روح او را – که در فصل سوم مورد بحث قرار گرفت – نادیده گرفته است . البته تغییرات الکتروشیمیایی درون مغز و سلسله اعصاب پیش از بروز اراده و انتخاب و حالتهای دیگر روانی – مانند لذت ، شادی ، ترس و .... – امری انکارناپذیر است
ب ) جبر الهی :
گاه نفی اراده و اختیار انسان و اعتقاد به جبر ، ریشه دینی و مذهبی دارد . ریشه دینی جبر بدین معنا نیست که واقعا یکی از آموزه های ادیان الهی ، جبر باشد بلکه چشم دوختن به برخی از اموزه ها و بی توجهی به آموزه های دیگر موجب برداشت نادرست از دین و اعتقاد به جبر می گردد.
در اینجا تنها دو دلیل از مهمترین دلایل جبرگرایان را بر می رسیم :