لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 75
اندیشهسیاسیامامخمینی (ره)
مقدمه
بنابهاعترافتاریخ،هموارهیکاندیشهسیاسیدراعصارگوناگونبرسرنوشتبسیاریازملتهاتأثیرداشتهوچهبساتغییراتاساسیدرسرنوشتآنهاایجادکردهاست. امروزهنیزتأثیرعمیقاندیشهسیاسیامامخمینیبرسرنوشتبسیاریازملتهایجهانـازبوسنیتاجنوبشرقآسیاوازآفریقایجنوبیتاافغانستانـآشکاروهویدااست.بنابرایندرایننوشتارکوشششدهاستکهمطالبیازمتوناصلیبزرگترینصاحبنظرسیاسیقرنبیستمدربرابردیدونظرعلاقمندانقراردادهشود.
مطالبذکرشدهدرایننوشتاردرآمدیبراندیشهسیاسیاماماست،زیرانتوانستهامدراینمختصربههمهابعاداندیشهسیاسیامامبپردازم.بهعبارتدیگرهدفازاینکوششاینبودهاستکهدسترسیعلاقمندانبهاندیشهسیاسیامامراامکانپذیرنمایم. البتهاینمطالبطوریانتخابوتنظیمشدهاستکهدرضمنمطالعهآنهاآنپیوستگیمتقابلکهمیانقسمتهایمختلفافکاراماموجودداردبهخوبیدرکمیشود.
بههرکدامازعباراتنقلشدهازامام،تفسیرروشنکنندهایبهعنوانمقدمهوتوضیحملحقگردیدهاست؛بااینهدفکهخوانندهرادردرکمفهومواهمیتنظریههایموردبحثیاریکند. البتهنبایدتصورکردکهتفسیرهایارائهشدهازجامعیتوشمولکافیدرموردمسائلموردنظربرخورددارندوتفسیرهایدیگرینمیتوانارائهکرد.
درایننوشتارسعیشدهاستکهمطالبموردنظرامامدستهبندیشدهویکطرحوالگویجدیدازنظامسیاسیموردنظرامامارائهشودکهنویسندگاندیگرممکناستچندانتوجهیبهآننکردهاند،بهویژهدرقسمت «نحوهتحققنظامسیاسیاسلام»و «حدوداختیاراتولیفقیه»کهچشماندازجدیدیبرایایندومبحثایجادمیکند.
بااینمسائلشایدلازمنباشدکهاطالهکلامدادهشود. بههرحالهرخوانندهایاستفادهخاصیازاینمطالب خواهدداشتومسلماًازمطالعهایننوشتارنیزانتظارنمیرودکهروشهاوشیوههایمدیریتحضرتامامنصیبخوانندهمحترمشودزیرااینمسئلهنوشتاردیگریرامیطلبد.
شـرححال
آنچهمعروفاستاینکهفیلسوفاناغلبدارایزندگیپرماجرائینیستندورویدادهایزندگیشانجزبرایشارحاناحوالشانچندانجالبنیستوچیزیکهیادمانآناناستماجراهایزندگیشاننیستبلکهآثارایشاناست. امّا «خمینیکبیر»کهبعدهامردمایراناورابالقبمختصروجالب «امام»شناختند،استثنائیبراینقاعدهبود.زندگیوشخصیتاومظهریکیازمهمتریننقاطعطفتاریخاسلاموتشیعاست. ایننقطهعطفآنتحوّلوانتقالیاستکهدرنخستینسالهایقرنپانزدهمهجریازمحیطسردوتاریکاستبدادبهفضایبازوروشنحکومتاسلامیصورتگرفت.
«روحالله»دربیستمجمادیالثانیسال 1320 هـ.قمصادفباسالروزجدهاش «امابیها»در «خمین»زادهشد. درآنزمانایراندورانپرآشوب «انقلابعدالتخواهی»رامیگذراند. هفتسالهبودکهتنشریفشیخفضلاللهنوریپرچمبرافراشتهشدهاستقلالوآزادیایرانگردید.
پارهایازشارحاناحوال «امام»درموردحوادثدورانکودکیاوکهدرتکوینخلقوخویومسیرزندگیاشمؤثربودهاستمطالبینوشتهاند،ولیآنچهبسیبیشترازاینعواملدراینزمینهتأثیرداشتههمانارویدادهایزندگیوکیفیتومراحلجوانیاواست. «امام»بعدازآنکهتحصیلاتابتدائیخودرانزداساتیدمختلفیدراراکگذرانددرسن 15 سالگیبهتحصیلعلوماسلامیدرمحضربرادربزرگوارشپرداختوبعدازآنبهیکیازحوزههایرسمیآنزمانیعنیحوزهاصفهانفرستادهشد. ویهنگامیکهبهآنحوزهقدممیگذاشتکمتراز 18 سالداشت. دوسالبعدزمانیکهآیتاللهمؤسّس «حائری»بهسویشهرقمشتافتایشاننیزبهقمرفتودرمدرسّهدارالشفامأمنگزید.
درزمانفوتآیتاللهحائری «امام»دربسیاریازعلوممهارتوتخصصویژهاییافتهبود. ارتباطمادامالعمراوبا «کسبفضائلاخلاقی»یکیازبزرگترینعواملیبودکهبرآیندهاواثرعمیقگذاشت. درحقیقتبایدگفتکهبدونانگیزههاوامکانهائیکهاین«ارتباط»برایاوبهوجودآوردبیشکامامهمچونیک «روحانیگمنام»چشمازجهانفرومیبست. امّااینمنزلتومقامعرفانیبودکهاورابهعظمتوبزرگیرساند.
«امام»درسرتاسرزندگانیشبهکارتحریروتألیفنیزاشتغالداشتبطوریکهمجموعهآثارکتبیاشرابسیارقطورومفصّلنمود.اینآثارشاملوعظها،نامهها،نوشتههایعرفانی،تفسیراتکتابمقدسقرآن،دفاعازاسلام،فقه،اصول،شعرواینقبیلمطالبهستند. ازکتابچهلحدیثکهبگذریمـکهفصولوبابهایمختلفآندرحالتیمخصوصبهخودقراردارند،مبحثولایتفقیهبیگمانمؤثرتریناثرخمینیکبیراست. تدوینایناثرراامامدرسال1339 یعنی 7 سالپسازکودتایآمریکائیشاهبرعلیهملتایرانو2 سالقبلازقیاماسلامی 15 خرداددرقسمتیاز «کتابالبیع»آغازکردومسلّماًغرضشازتألیفآنتنهاادامهسیرهسلفصالحنبودبلکههمانطورکهازدرسهایاظهارشدهدرنجفپیدااستدرفکراینبودکهپایههاییکحکومتمستقلدرزمانغیبتراسروسامانبخشدوهمچنیندردفاعازعقیدهایبوددرمقابلکسانیکهمذهبتشیّعرامدافعجدائیدینازسیاستمیپنداشتندوادعامیکردندکه«هرپرچمیقبلازقیامقائمبرایبرپائیحکومتبلندشودمحکومبهشکستاست»وبایدمسئولیّتتمامعواقبشومودردناکآنکهنصیبجامعهاسلامیمیگرددرابپذیردزیراآمیختندینباحکومتمردمراازدینومذهببرینمودهوباعثزوالدینخواهدشدوباعثنزولبلایاوبدبختیهایبعدیجامعهتشیّعخواهدگردید.
آثارعلمی «امام»ازتألیفاتدورانجوانیوباتألیفمسائلعقلیهآغازگردیدودرزمینهاخلاقیاتوفقهواصولادامهیافت. بیشاز27 سالنداشتکه «مصباحالهدایه»رادرعرفانبهرشتهتحریردرآورد. درسن 29 سالگیشرحیبردعایسحرماهرمضاننگاشتکهنشاندهندهارتقاءفکریاودرمسائلعقلیّهاست. ویسپسکتاب«اربعینحدیث»راتألیفکردکهشامل 7 حدیثدرمسائلعقلیهو33 حدیثمربوطبهاخلاقیاتمیباشد. امامتاآخرعمرمبارکخودموفقبهباقیگذاشتنحداقل 25 اثرعلمیگردید. درمیانآثارمتعدداماممهمترین،برجستهترینومعروفتریناثراورسالهویدرنظریهسیاسیاستکهمجموعهایازدروسایشاندرنجفبودهاستکهتوسطشاگرداناوبهرشتهتحریردرآمدهوبنام «ولایتفقیه»یا«حکومتاسلامی»وگاهباناممستعار «نامهایازامامکاشفالعظاء»،درسالهایخفقانومبارزهبهچاپرسید.
حالبهتراستبهبرخیازرویدادهایمهمیبپردازیمکهبیشکبرهمهایرانیانهوشیارواندیشمندتأثیرداشتهولیبرمشربفکریامامبویژهبرتفکراتویدربابمسائلسیاسیاثریعمیقگذاردهاست.
نخستیناینرویدادهابروزتهاجمجدیدنظریوفکریبهمبانیوتاریختشیّعواسلامدرجامعهایرانبودکهشاخصتریننوشتاردراینزمینهودرآنعصرکتاب «اسرارهزارساله»متعلقبهعلیاکبرحکمیزادهبودکهباعثشدایشانبانوشتنکتاب «کشفالاسرار»ضمنردمطالبتهاجمیآنکتابمطالبیرانیزدرزمینهایجادیکفضایسیاسیمناسبجهتایجادحکومتاسلامیترسیمنمایند. درنظرامامرژیمسلطنتیبالاستقلالیکرژیمفاسدوغیرقانونیبود.بنابراینحکومتاگرمیخواستپادشاهیهمباشدبهنحویمیبایستتحتنظارتفقهاءدرآید. دراینکتابامامطرحاولیهولایتمطلقهفقیهوحکومتاسلامیراپایهگذارینمودودرضمنبهمسئلهاستقلالوآزادینیزبهایزیادیداد. ازجملهموارددیگرکتابمسائلذیلرامیتواننامبرد:
1ـلزومبازگشتبههویتاسلامی
2ـغیرقابلقبولبودنحکومتهایغیراسلامیحتیدمکراسی
3ـتشریححکومتآرمانیاسلامیومصداقآندرعصرحاضر
4ـتشریحاعمالاستبدادیرضاخانوشرحجنایاتاو